Wattia Oy on vuonna 2020 perustettu yritys, joka on tuonut markkinoille työnhallinnan ohjelmiston pienille ja keskisuurille asennusliikkeille. Ohjelmiston suunnittelu alkoi sähköasennusliiketoiminnan tarpeeseen, mutta järjestelmä soveltuu yhtä hyvin muillekin asennusliikkeille. Tällä hetkellä Wattiaa käytetään yrityksissä, joiden koko vaihtelee yhdestä asentajasta lähes 30 työntekijään.

Wattian kehittäminen alkoi, kun Koillissähkön uusi yrittäjä Sami Holmi ei löytänyt omiin tarpeisiinsa sopivaa, helppokäyttöistä ja järkevän hintaista toiminnanohjausjärjestelmää. Saatavilla olevat järjestelmät oli suunniteltu ”kaikille” sopiviksi, jolloin tietyille aloille tärkeitä ominaisuuksia puuttui. Mikään järjestelmä ei vastannut sähköyhtiön tarpeisiin, ja niinpä 2017 Holmi käynnisti Wattian kehittämisen.

Wattia on kehitetty asennusliikkeen työnkulkujen pohjalta, jolloin järjestelmästä on pystytty tekemään käyttäjälähtöinen ja helppokäyttöinen. Kehittämisessä on huomioitu yrittäjän ja asentajien tarpeet, ja ominaisuudet on suunniteltu juuri heille. Wattian käyttämisestä on tehty helppoa ja mutkatonta, ja sitä voi käyttää puhelimella, tabletilla ja tietokoneella.

”Wattiasta hyötyvät sellaiset toimijat, jotka käyttävät varaosatukkuja. Silloin he voivat hyödyntää Wattiassa olevia tukkujen hinnastoja tai omia hinnastojaan. Käytännössä Wattia sopii kaikkeen asennusliiketoimintaan, jossa oleellista on töiden hallinnan tarve. Järjestelmässä luodaan työkortti, johon tuodaan sekä ostolaskuilta tarvikerivejä että asentajien kirjaamat tarvikkeet ja työkulut. Kaikki tämä nivoutuu laskuksi, joka on helppo lähettää asiakkaalle työn valmistuttua”, Wattian toimitusjohtaja Juhani Anttila kertoo.

Töiden jakaminen on helppoa, kun yrittäjä pystyy lähettämään työmääräimet Wattiasta suoraan asentajille WhatsApp-viestinä. Työn edetessä kirjatut tiedot päivittyvät järjestelmään. Asentajat käyttävät Wattiaa kännykällä tai tabletilla. He näkevät sieltä työkohteen tiedot ja tekevät sinne työhön liittyvät kirjaukset kuten esim. työajan, lisätyöt, tarvikkeet ja muut kulut. Merkinnöistä kertyvät samalla työajanseurantatiedot palkanmaksun perustaksi.

Wattiaa käytettäessä yhteistyö tilitoimiston kanssa on helppoa, koska ohjelmisto toimii saumattomasti kirjanpito-ohjelmistojen kanssa. Näin esim. laskujen lähettäminen ja hyväksyminen sekä palkanmaksu sujuu helposti. Järjestelmä voidaan integroida kirjanpito-ohjelmiin eikä sen käyttöönottaminen aseta rajoitteita tilitoimiston valintaan.

Wattia on selainpohjainen ohjelmisto, jonka käyttöönottaminen on sujuvaa ja nopeaa. Asiakkaan tarpeista ja tarvittavista integraatioista riippuen järjestelmä saadaan käyttöön jopa muutamassa päivässä, joka tapauksessa parin viikon sisällä. Käyttöönoton yhteydessä annetaan käyttökoulutus, ensimmäinen heti alussa ja toinen viikon käyttökokemuksen jälkeen. Näin käyttämisestä tulee sujuvaa heti alusta alkaen. Asiakkaita ei jätetä yksin mahdollisissa ongelmatilanteissa, vaan käyttötuki on asiakkaiden apuna.

Wattiaa on kehitetty vuodesta 2017 Pudasjärvellä ja Oulussa yhdessä pilottiasiakkaiden kanssa. Ohjelmiston myynti on aloitettu 2021 ja kiinnostusta on ollut mukavasti ympäri Suomen. Asiakkaat pitävät ohjelmiston tarjoamasta selkeästä työnhallinnan prosessista ja toimiala tarpeiden huomioinnista. Wattiaa kehittäminen jatkuu, ja siihen lisätään asiakkaiden kaipaamia toiminnallisuuksia sitä mukaa, kun tarvetta ja kyselyitä tulee. Esimerkiksi integraatioita tehdään niihin kirjanpito-ohjelmiin, joihin sitä kysytään.

Toivotamme Wattian tervetulleiksi Oulun seudun Uusyrityskeskuksen kumppaniksi!

Lisätietoa www.wattia.eu ja Juhani Anttila, 040 684 2477

Artikkelin on kirjoittanut Satu Lankinen / Saagacoms