UUMOS architecture, Helmipinnat ja 360 astetta olivat näytteilleasettajina Oulun Rakentaja 2025 -messuilla huhtikuussa. Kokemus oli uusille yrittäjille positiivinen ja he kannustavatkin myös muita pienyrittäjiä tarttumaan vastaaviin mahdollisuuksiin.

Yritykset olivat näytteilleasettajina meidän osastollamme. Yhteisosasto mahdollisti mukaan lähtemisen pienemmällä budjetilla ja antoi myös vertaistukea. Ensimmäinen messukokemus toi yrittäjille näkyvyyttä, kontakteja ja arvokkaita oppeja.

Ensimmäisistä messuista positiivinen kokemus

”Minulla ei ollut valtavia odotuksia uusien asiakkaiden saamiseksi, joten se helpotti rentoutumista. Messut olivat tärkeä kokemus markkinointiosaamisen ja asiakaskohtaamisten kannalta. Oikein onnistunut kokonaisuus”, kertoo Nora Aartola UUMOS architecturesta.

Helmipintojen yrittäjät Pauliina Terho ja Milla Tuovila kertovat tunnelman olleen aluksi hieman jännittyneen, mutta se helpotti nopeasti. ”Messut menivät todella mukavasti! Ihmisiä oli helppo lähestyä ja keskustelut olivat antoisia”, he muistelevat.

360 astetta -yrityksen Päivi Laukka sai tapahtumasta jo konkreettista tulosta. ”Useampi suora asiakaskontakti ja muutama sovittu projekti. Uskon, että suurin hyöty näkyy vasta ajan kanssa.”

Yhteisosastolla pienemmät kustannukset ja muiden yrittäjien tuki

Rakentajamessuilla nähtiin, että yhteisosastolla pienyrittäjien yhteistyö voi toimia mutkattomasti ja hyödyttää kaikkia osapuolia. Osaston jakaminen muiden yrittäjien kanssa madalsi kynnystä osallistua ja teki messukokemuksesta sujuvamman.

”Olisin voinut lähteä yksinkin, mutta muut yrittäjät tietysti helpottivat tekemistä ja teki siitä mielekkäämpää. Taloudellisesti oli myös kannattavampaa lähteä porukalla messuilemaan”, Nora sanoo.

”Yksinkin olisi toki voinut lähteä. Mutta se kyllä helpotti, kun oli yhtiökumppani tukena ja sai kokemuksen jakaa yhdessä. Ja tietenkin toisetkin mahtavat yrittäjät tukena”, Pauliina ja Milla sanovat. ”Yhteisosasto toimii erityisen hyvin, jos mukana on yrityksiä, joiden toiminta liittyy toisiinsa.”

Ensikertalaiset saivat tukea messuille valmistautumiseen

”Asiakashankinta on usein alkavan yrittäjän kompastuskivi. Jos voimme jotenkin auttaa yrityksiä siinä esimerkiksi yhteismessuosastolla, niin mielellämme siinä autamme”, sanoo Tuija Aitto-oja Oulun seudun Uusyrityskeskukselta.

Promoässät auttoivat ja neuvoivat uusia yrittäjiä koko projektin ajan messuille valmistautumisesta alkaen. ”Ensikontaktin luominen asiakkaaseen ihan vain tervehtimällä on todella tärkeää. Samoin on hyvä muistaa myös sanaton viestintä, eli läsnäoloon ja omaan olemukseen on hyvä kiinnittää huomiota”, muistuttaa Eeva Kilpeläinen asiakaskohtaamisen tärkeydestä.

 

Noran, Pauliinan, Millan ja Päivin vinkit messuille näytteilleasettajiksi lähteville

Verkostoidu aktiivisesti
Keskustele muiden yrittäjien ja kävijöiden kanssa, kontaktit voivat johtaa yhteistyöhön. Älä kuitenkaan tyrkytä.

Houkuttele ständille
Arvonta tai muu pieni aktivointi saa ihmiset pysähtymään.

Ole oma itsesi
Persoonallinen ja rehellinen kohtaaminen jää parhaiten mieleen.

Ole positiivinen
Muista tervehtiä ohikulkevia ihmisiä, sillä saat jo luotua ensikontaktin!

Panosta näkyvyyteen myös verkossa
Messut on hyvä hetki olla esillä myös somessa, ja keskustelua voi jatkaa tapahtuman jälkeen.

Yhteystiedot

UUMOS architecture
Kotisivut: UUMOS architecture
Instagram: UUMOS architecture ∣ Instagram

360 astetta Oy
Kotisivut: 360 astetta Oy
Instagram: 360 astetta Oy ∣ Instagram
Facebook: 360 astetta Oy ∣ Facebook

Helmipinnat Oy
Kotisivut: Helmipinnat Oy
Instagram: Helmipinnat Oy ∣ Instagram
Facebook: Helmipinnat Oy ∣ Facebook

Promoässät
Kotisivut: Promoässät
Instagram: Promoässät ∣ Instagram

 

Teksti: Satu Lankinen / Saagacoms
Kuva: Eeva Kilpeläinen / Promoässät